RestFest

Nu är det cirka 1½ månad kvar tills jag ska flytta. Därför tänkte jag utmana er andra som också ska flytta snart till att göra slut på all mat ni har hemma och försöka att köpa så lite nytt som möjligt. Under den här 1½ månaden tänkte jag också att ni kan få lite tips på vad ni kan göra för att bli av med all maten. Är ni med?

Mitt första tips är att koka fond på överblivna och ensamma råvaror, så att man slipper slänga dem. Fond håller minst ett år i frysen så ni blev ju inte direkt av med grejerna, men det är ett sätt att slänga mindre. Att koka fond är bra om man vill slippa att använda färdiga fonder som är fulla med kemikalier. Några råvaror som är gott att göra fond på är:
  • Morötter
  • Fänkålstjälkar
  • Rödbetor
  • Rödlök
  • Äpplen
  • Purjolökens blast
  • Örter (gärna färska)
  • Skaldjur
  • Ben
Trots att man helst vill använda överblivna råvaror, så blir det godare och bättre om man lägger i lök och rotsaker. Och använder man sig av skaldjur och ben, så blir det bäst om man fräser på dem i smör först.

Koka sedan ingredienserna med 1-5 l vatten, beroende på mängden råvaror. Salta sedan och om ni har vin hemma är det gott att hälla på lite. Man kan också krydda med lagerblad och några vitpepparkorn. Sedan låter man allt puttra länge på svag värme. Mellan fyra till åtta timmar och gärna längre. Med jämna mellanrum ska man smaka av och ta bort skum. Om man inte tar bort det som flyter upp till ytan kan fonden få en konstig smak. Se också till att inte allt för mycket vätska kokas bort. Sila sedan bort råvarorna och smaka på fonden för att se om den blev lyckad.

Frys sedan in fonden i till exempel iskubsformar och ta fram en vid behov, och som jag skrev tidigare håller fonden i minst ett år om den förvaras i frysen.


Lycka till med era fonder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0