Candida

Jag tänkte berätta för er om en vanligt förekommande svamp. Den svampen heter Candida och det är en jästsvamp som finns i vår normala kroppsflora, så alla har den. Vanligast i munnen, mag-tarmkanalen och i muffen. Svampen trivs i fuktig och varm miljö, ca 37 grader. Minst 25% av befolkningen i västvärlden beräknas ha ett överskott av Candida. Candida kan utvecklas till en svampsjukdom och skapa stora problem i kroppen.

Har man ett överskott av Candida kan man leta efter en rad olika symtom:
  • Dålig matsmältning
  • Diarre/Förstoppning
  • Gaser i magen
  • Försämrat immunförsvar
  • Urinvägsinfektioner
  • Menstrationsrubbningar
  • Psoriasis
  • Dålig andedräkt
  • Eksem
Läs om fler symtom här.

Tror man sig ha Candida så finns det ett test man kan utföra och det gör man genom att spotta i ett glas det första man gör på morgonen. Sen låter man glaset stå ca 30 min och så rör man i det. Och är det långa strängar ner från spottet i glaset är risken stor att man har Candida. När jag gjorde detta testet visade det sig att jag antagligen har Candida och jag hade även Candida en gång när jag var yngre så det skulle inte vara oväntat att jag fått det igen. Hur gör man då för att bli av med svampen?

Joo, för att bli av med svampen ska man hålla sig till en Candida-diet och man kan även äta utrensande medicin. Jag har köpt en medicin som heter Holistic - UltraBalans och den ska man äta i minst 3 veckor tillsammans med Psulliumfrön och en Candida-diet. Candida-dieten innebär att man ska undvika mat som innehåller socker, snabba kolhydrater, jästa produkter så som öl, vin, jäst och svamp och även dra ner på mjölkprodukter. För det är just dessa produkter som svampen livnär sig på. Det man kan äta under sin diet är grönsaker, nötter, frön, kött, fullkornsprodukter, olivlja och ev lite frukt. Här finns en mer utförlig lista på vad ni kan äta. När jag hade Candida sist så skulle jag även äta mycket surt för att balansera upp miljön i tarmen. Så jag åt citroner, grapefrukt och drack juice från sura frukter.

Så nu är det en strikt Candida-kur som gäller så jag blir av med den.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0