Ketchup

Igår gjorde jag egen ketchup och jag tänkte dela med mig av det super enkla recepetet här på bloggen. Det blev supergott. Gillar ni inte stark mat så kan ni ta en halv msk worcestersås. För det är lite sting i ketchupen jag gjorde.

Egengjord tomatketchup
  • 5 mogna röda tomater
  • 1 liten gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • ½ dl vitvinsvinäger
  • ½ dl tomatpure
  • ½ dl farinsocker
  • 1 msk worcestersås
  • 1 tsk salt
  • 1 krm nymald svartpeppar
Gör så här:
  1. Skålla och skala tomaterna. Skär dem i bitar. Skala och finhacka löken,vitlök. Lägg tomater, lök, vitlök, vinäger, worcestersås, tomatpure, socker,salt och peppar i en kastrull.
  2. Koka upp och låt alltsammans sjuda ca 20 min. Mixa ketchupen slät i en matberedare eller mixerstav.
  3. Låt ketchupen kallna och förvara den i kylskåp så häller den i flera veckor.


Smaklig måltid!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0