Dec 18


Under lucka 18 finner ni tips på hur ni kan Slå in era julklappar på miljövänligt vis.

Nu har jag börjat slå in mina julklappar och tänkte tipsa er om hur ni kan slå in era utan en massa julklapps-papper och för att spara på miljön&pengarna.

Tidningar - Det kan bli väldigt speciellt och fint att slå in med tidningar. Har man många som jag som sparar på alla mina tidningar så kan man anpassa inslagningen till vem som ska få det. T ex tycker din mamma om att lösa korsord eller känner du någon som gillar mode? Då tycker jag att du kan leta reda på korsords/modesidorna i din tidning och på så vis har du personifierat omslagspapperet. Har man inte många så kan man pyssla på många olika sätt ändå. Man kan klippa så det bildas visa ord på paket eller klippa ut enstaka bokstäver för att skriva t ex God Jul. Man kan pyssla i all oändlighet med tidningar.

Tyger/Stuvbitar - Om du har tyger som bara ligger där hemma så kan det också vara en väldigt passande sak att slå in med. Sy ihop ditt tyg runt klappen då blir det en rolig och personlig julklapp. Den blir kanske svåröppnad också. Man kan kolla om man har någon filt eller något klädesplagg som man inte använder. Då kan man slå in med de genom att sy försiktigt runt så personen som får klappen kan sprätta upp stygnen och på så vis få två presenter i en.

Bokmärken/Klistermärken - Samlade du på klistermärken när du var liten? Iså fall tycker jag du ska leta reda på dem igen och börja använda dem. Det går att användas på många olika sätt. Klistra fast adresslappar, piffa till ett paketen eller täcka över priset på varorna med hjälp av klistermärkena. Det är bara din fantasi som sätter gränser.

Garner/Trådar - Istället för att köpa de plastiga snörena som används på de flesta julklappar tycker jag att ni kan börja använda olika garner och trådar. Det går att göra så mycket mer med dem än med plastsnörena. Du kan fläta dem, brodera in olika budskap på dina tygklappar eller tvinna dem runt dina klappar.

Naturen - I naturen kan man hitta en hel del roliga saker som man kan använda sig av. Några saker är bla kottar, grangrenar, pinnar, torkade citronskivor och hela kryddor så som kanel och nejlikor.

Övriga konstigheter
- Jag brukar spara på pricetagsen som man får med när man köper kläder och nu har jag äntligen kommit på hur jag kan använda dem. Man kan använda dem som adresslappar till paketen, det blir jättefint och roligt. Knappar är också en sak jag sparar på och det kan man också använda på julklapparna, antingen sy fast på tygklapparna eller trä på trådar och sedan fästa på paketen. En annan grej som är väldigt fint att slå in i är plåtburkar och det kan man hitta billigt på loppis. Det blir också som två presenter i en.


Hoppas ni gillade några av tipsen och lycka till med julklapparna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0