Dec 22

I dagens lucka hittar ni mer tips inför julen. Duka julbordet miljövänligt!

Det finns en del saker man kan tänka på inför dukningen och övrigt pyntande av huset och jag tänkte dela med mig av dem nu.
  • Köp inte nytt pynt varje år utan använd samma, men förnya det om du tröttnat på det. Lätta sätt att förnya på är att måla/spraya pynten i en annan färg eller använda pynten på ett annorlunda sätt. Använd julkulorna på gardinstängerna som pynt där eller använda dem vid dukning i olika konstalationer. 

  • Om ni verkligen vill förnya er så tycker jag ett väldigt bra alternativ är att köpa nytt pynt på loppis. Där har jag hittat en hel del spännande saker inför min juldukning. Saker som ni kan använda er av är pepparkaksformar som servettringar, gamla fina små juldukar som underlägg, fina små gafflar som serveringsgafflar till sill och ni kan också hitta gamla julprydnader som inte finns någon annanstans.  

  • Ta in saker från naturen så som granris, kottar, grenar, mossa och stenar och gör fina stilleben med dem.

  • Använd fina saker som du har hemma t ex det jag tipsade om till paketinslagningen b la bokmärken, snören, tidningar osv. 

  • Använd inte engångsgrejer. Det är så onödigt mot naturen och det är mycket finare med riktiga tallrikar. 

  • Gör eget julpynt av papper, kartonger, matvaror och annat roligt. Titta på Jul med Ernst för roliga och intressanta tips. Han pyntar b la med både pepparkakor och maränger.

  • Och tänk på hur mycket fint julgodis det finns som man kan göra. Lägg det i fina skålar och använd som pynt tills det blir uppätet.

Ha en fin dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0