Modemanifestet: De stilsmartas handbok

Som jag nämnde tidigare i ett inlägg så har jag börjat läsa boken Modemanifestet: De stilsmartas handbok. Det är modejournalisten Sofia Hedström som med hjälp av  fotografen Anna Schori inspirerar till hur man kan göra för att förnya sin garderob och hänga med i modet utan att köpa nya kläder och påverka mijlön. Hon beslutar sig för att ha ett shoppingfritt år, och man får följa hela resan i boken. Boken är väldigt intressant och rolig och jag gillar hela idéen med att ha ett shoppingfritt år och verkligen få tänka till kreativt för att förnya sina kläder. Boken innehåller inte bara ett manifest som uppmanar och uppmuntrar oss till att ha en hållbar och miljömedveten syn på kläder. Utan det här är också en inspirationsbok och en receptsamling på hur man kan göra just allt detta själv.

Den här boken öppnade verkligen mina ögon. Nu är jag inte en av dem människorna som handlar nya kläder varje veckan och inte heller nyproducerade kläder så ofta, men trots det så behövde jag ett uppvaknande. Efter att jag läst den här boken så började jag räkna mina kläder i garderoben och det fick mig nästan att bli rädd. Jag har bland annat 22 klänningar, 26 strumpbyxor/knästrumpor, 16 linnen osv. Det är helt sjukt att jag har så mycket kläder.Vad ska jag med 22 klänningar till!?  Det här antalet kläder skulle jag kunna klara mig på tills jag dör om dom håller och jag behåller samma storlek. Varför har man såhär mycket kläder? Så nu har jag beslutat att jag ska ha köpstopp i minst ett halvår. Och då gäller det inte bara kläder utan allt annat också, förutom mat och dryck. Vi gör så väldigt mycket onödiga saker som varken är bra för oss själva, miljön eller vår plånbok. Så från och med januari ska jag börja med mitt köpstopp, jag ska dra ner på mitt shoppande redan nu och även försöka komma på så bra och miljösnälla julklappar som möjligt. Detta är en utmaning jag längtar till.

Läs Modemanifestet den är tokbra :)

Ha en fin dag!

 


Kommentarer
Postat av: Mammi

Heja Sara!

2011-11-23 @ 09:48:20
Postat av: Moa Bergdahl

riktigt härligt boktips!!! inspirerade även mig! :)

2011-11-29 @ 15:52:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0