Naturens skafferi

Camino är ett mediaföretag som arbetar med att sprida texter om en grönare, godare och skönare framtid. På sin hemsida har de alltid en liten "prova på" tidning som man kan bläddra några sidor i. Det gjorde jag idag och hittade ett intressant reportage om nässlor. Reportaget hade ett recept på nässelsoppa, men det tipsade också om en hemsida där man kan hitta växter som går att äta. Skogsskafferiet.se.

Det har jättebra kategorisystem, först och främst kan man välja vilken månad man vill hitta ätliga växter under. Man kan också välja vilka användningsområden de ska användas till, till exempel i en dessert eller i bröd.  Man kan också välja vilken del man vill använda till exempel roten eller blomman. I det här fallet valde jag månaden juni och hittade en massa olika ätliga växter. De har också delat in växterna efter hur lätta det är att hitta. Några växter som är lätta att hitta nu i juni är björk, alm och syren.


Dessa tre växter kan man bland att använda sig av i sallader. Björk kan man också koka och ha i paj eller torka och använda i te tillsammans med hallon, svartvinbärsblad eller blåbär. Och syrens blommar kan man gör saft eller gelé av.

Kanonbra sida om man är nyfiken på vad man kan äta i naturen, och bra att man även får förslag på recept. In där och kika vettja. Det är mer ätbart i naturen än vad man tror. Jag kan dessutom berätta att jag från och med idag är stolt prenumerat på Camino.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0