Dec 8


I lucka 8 hittar vi en Menskopp.

Menskopp är något jag varit nyfiken på en längre period, så jag tog helt enkelt tag i mig själv och började leta information om denna konstiga sak. Menskopp är en typ av mensskydd, själva ordet tycker jag låter jätteäckligt så från och med nu kommer jag kalla den för M-kopp. Jag fick hem min M-kopp för några dagar sen, men har inte vågat prova den, men förhoppningsvis ska jag göra det eftersom den är bra på så många olika sätt. Här kommer en lista på vad som tjejer upplever som bra och dåligt med en M-kopp som jag tagit från den inspirerande sidan En miljon små steg.

Fördelar med menskopp:
  • Miljövänlig. Under samma tidsperiod som en menskopp håller använder en kvinna cirka 2 600 tamponger. En kvinna menstruerar i ungefär 38 år. På den tiden går det åt antingen fyra menskoppar eller 10 000 tamponger.
  • Billig. En menskopp kostar ungefär 300 kronor och håller 5–10 år. Det innebär att det kostar mellan 2,50 och 5 kronor per menstruation att använda menskopp – en stor skillnad jämfört med tamponger och bindor som kan kosta upp till 100–150 kronor i månaden.
  • Känns ingenting. Då menskoppen sitter rätt känns den inte alls. Dessutom slipper man snöret som tamponger har.
  • Få begränsningar. Menskoppen går att använda när man sover, sportar eller badar.
  • Behöver bara tömmas då den är full. Menskoppen rymmer upp till tre gånger så mycket vätska som en normal tampong och kan användas så länge som 12 timmar utan att tömmas.
  • Gjord i medicinskt silikon. Medicinskt silikon är samma material som konstgjorda hjärtklaffar är tillverkade av. Materialet drar inte åt sig fukt, vilket innebär att menskoppen inte har samma uttorkande effekt som tamponger. Steriliserat medicinskt silikon känns fräscht i jämförelse med tamponger av besprutad bomull.
Nackdelar med menskopp:
  • Storleksguiden kan vara missvisande. Den baseras på hur gammal man är och om man har fött barn, men genetiska faktorer kan såklart också spela in. Om man har en för liten storlek kan menskoppen läcka.
  • Trixigt i början. Det kan vara lite svårt att lära sig sätta in den rätt de första gångerna.
  • Kladdigt. Det kan vara lite kladdigt att ta ut menskoppen de första gångerna, innan man fått till tekniken. Men trots kladdet känns det aldrig äckligt – mensen är ju helt ren och luktar ingenting.
  • Utlåning. Eftersom behovet av att köpa vanliga menskydd förvinner när man använder menskopp kan man inte ge menskydd till vänner som har glömt sina.
Så om ni vill prova att använda er av M-kopp så finns det att beställa här, här och här. Jag beställde min från den första sidan. Får se om jag kommer uppdatera om hur det fungerar och så.

Och för er som inte vill testa M-kopp, och tycker att det är dyrt med tamponger så finns det en väldigt bra sida där man kan "prenumerera" på tamponger. Den heter Tampons for free och det funkar så att man får ett tampongpaket i månaden och för att få nästa månadspaket så måste man svara på en enkät, men det är jättesmidigt. Så bli medlemmar där och få era tamponger gratis.


Ha en fin dag!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Din blogg är inspirerande Sara!



Puss!

2011-12-08 @ 17:20:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0