Blöthund, jag?

Här kommer uppdateringen om äggtvätten.

Jag har varit schampoofri i ungefär en månad nu. Första veckan provade jag balsammetoden och tvättade alltså håret enbart med balsam, men gav upp det rätt snabbt. För mitt hår blev flottigt i topparna. Funderar på om det var för att jag sköljde för dåligt för det är ett vanligt nybörjar problem.

Direkt efter det började jag med äggtvättar och sköljde med rosmarinsvatten som jag senare byte ut mot äppelcindervinägervatten för rosmarin passade bäst till mörkhåriga. I början blev mitt hår fint och skötte sig bra. När jag använder mig av den här metoden behöver jag bara tvätta mitt hår två gånger i veckan, kalasbra. MEN, nu är det så att mitt hår ser precis likadant ut som när jag började, ingen förändring på utseendet alltså. Dock så har håret blivit lite tjockare och som jag skrev tidigare flottigt mer sällan, men det är tyvärr det enda bra med den här metoden för mig. För nu den senaste veckan har mitt hår börjat bete sig konstigt. T ex så är det äggrester kvar i håret ibland, tror att det är för att jag sköljer med för varmt vatten. Man ska skölja med ljummet och jag har nog slarvat lite där. Sen blir det lätt tovigt efter duschen vilket gör att jag måste borsta håret, och det gör att mitt hår blir fult och mina lockar kommer inte fram. Tim sa dessutom att mitt hår luktar blöt hund, trots att det är torrt. Antagligen pga äppelcidervinägern. Och de senaste dagarna har det börjat kli något otroligt i hårbotten, jättejobbigt. Sen har jag upptäckt något intressant under tiden jag varit här i Karlshamn, mitt hår blir flottigare snabbare här nere än upp i Hedemora. Undra om det beror på luftfuktigheten?

Fördelar:
  • Tjockare hår
  • Behövs tvättas sällan
Nackdelar:
  • Lite bökigt att "tillaga"
  • Luktar lite konstigt
  • Inga bra om man är stressad, äggrester kvar i håret
  • Tovigt hår, måste borstas
  • Kliande hårbotten
Så jag är lite trött på att tvätta med ägg och inte få någon förbättring på håret, men ska ge det ett tag till och funkar inte det så börjar jag med balsammetoden igen och ger inte upp den lika snabbt som sist. Den verkar ju funka för alla andra. Så just nu rekommenderar jag inte äggtvättar.
Klicka på bilderna för att få dem större.

Innan alla metoder.         Innan första äggtvätten.


Efter första äggtvätten.    3-4 dagar efter äggtvätt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0