Ett liv utan deo, varför?

Anledningen till att jag inte använder deodoranter som finnas att köpa i de flesta affärer är på grund av allt konstigt som de stoppar i dem. Just nu läser jag bok: Badskumt - Gifterna som gör dig ren, fräsch och snygg. Den är riktigt intressant och där beskrivs en hel massa olika ämnen som stoppas ner i våra skönhetsprodukter av olika anledningar. Visa ämnen vet man inte om dem är farliga, men så länge man inte vet så använder man dem tills motsatsen bevisats. Det är helt knäppt! Visa ämnen som vi använde oss av förr i tiden som man inte heller visst mycket om är nu förbjudna, undra hur många av ämnena vi använder idag som kommer bli förbjudna?
Jag satt mig och kollade upp ämnena i pappas deo för att se hur mycket knasigt det var i den och här kommer listan med alla ämnen och en kort förklaring till.
  • Aqua - I det flesta skönhetsprodukter finns det vatten och det är inget farligt i sig, men ju mer vatten det är i en produkt desto mer konserveringsmedel behövs det för att produkten inte ska mögla.
  • Alcohol Denat -Används som lösningsmedel i deodoranter, och när alkohol ska användas i kosmetika så måste man ha i en liten mängd denatureringsmedel för att det ska smaka illa. Där av namnet Alcohol Denat. Alkohol är uttorkande så därför måste man ha i något återfuktande i deon också.
  • Aluminium Chlorohydrate - Är ett svetthämmande och tilltäppande ämnen och det kan vara hudirrterande. Många tror också att just det här ämnen kan orsaka bröstcancer, men det är dåligt dokumenterat.
  • PEG-8 - PEG betyder polyetylenglykol och det finns i många olika varianter. Används ofta som mjukgörare i produkter det kan finnas allergiframkallande ämnen i PEG och det har även spårats cancerframkallande ämnen i det.
  • PEG-40 Hydrogenated Castor Oil - Är ett emulgeringsmedel som tas fram genom härdad ricinolja.
  • Parfum - Under det här namnet klumpar man ihop flera olika parfymämnen och där finns det olika ämnen som kan påverka kroppens hormonsystem. För att tillverka en jordgubbsdoft så behövs det t ex 350 olika substanser. Det är också väldigt vanligt att doftämnen är allergiframkallande.
  • Octyldodecanol - Förhindrar oljor och andra komponenter från att separeras. Kan orsaka irritationer.
  • Hydroxyethylcellulose - Är ett gelbildande förtjockningsmedel som tillverkads av cellulosa.
  • Citric Acid -Är en svag organisk syra och det är ett naturligt konserveringsmedel, men tydligen inte tillräckligt bra för det är den nästsista ingrediensen.
  • Geraniol - En citrusdoftande terpenalkohol som isoleras ur eteriska oljor och används som doftämne. Kan vara allergiframkallande.
Detta är alltså anledningen till att jag inte använder deo. Visst nu går det att ta reda på vad alla innehåller, men det är mycket jobb bakom det och man kan inte lära sig alla konstiga ord som man behöver veta för att vara helt säker på vad man köper för "skit." Det går inte ens att lita på miljömärkningarna längre (läs mer om det i boken) Det behövs inte så många ingredienser om man håller sig till naturliga produkter och slutar vara så hysterisk över att man behöver produkter som håller fler månader eller år. Nu ska jag testa min deo och hoppas att den funkar. Vill ni läsa mer om olika ämnen osv borde ni helt klart läsa Badskumt.

Förresten såhär ser deo:n ut. Hihi! Och nu har jag precis tagit på mig den. Den är just nu lite kletig och konstig, men jag hoppas att det blir bättre. Återkommer med uppdatering om det när jag testat ett tag. Förresten, mitt hår är just nu inne i en dålig period så därför kommer det inga uppdateringsbilder på hur det går med håret. Men jag kämpar på och förhoppningsvis skärper det sig snart!

Ha en fin dag!

Kommentarer
Postat av: FannyLundberg

Superbra blogg Sara!

Jag läste också badskumtboken, en bok som jag tycker att alla borde läsa vare sig man vill eller inte då den i grund och botten tar upp vår ohälsa.



Lycka till med resten av kalendern! :)

2011-12-12 @ 12:47:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0