Äggtvätten & tentor

Nu har jag inte tvättat håret på två dagar och jag tänker faktiskt vänta ytterligare en dag till. Borstar jag håret så ser det okej ut, men jag tycker det känns äckligt.

Därför har jag har beslutat mig för att prova äggtvätt imorgon, så imorgon kommer det en uppdatering om hur det funkade. Jag lånade skönhets böcker på biblioteket igår och hittade en massa roliga tips som jag tänker dela med mig av här. Just nu har jag fullt upp med att plugga inför min tenta där av tråkig uppdatering. Men imorgon kommer en bättre med äggtvätten och annat gottigt :)

Hoppsan, det här inlägget skrev jag i fredags men råkade visst glömma bort att posta det. Förlåt!

 

Såhär såg mitt hår utan innan äggtvätten. Stripigt och äckligt trots att det nästan var nytvätt. Balsammetoden var inte min grej.


Och såhär blev det efter äggtvätten. Här oborstat. 


Och såhär såg det ut efter att jag borstade det. 

Jag gillar det oborstade bäst och otroligt vilken skillnad det blev från att tvätta med bara balsam.

 

Jag hittade receptet i en av skönhetsböckerna som jag lånade i tordags.

Och såhär gör ni.

Äggschampoo

2 ägg (rumtempererade)

1 tsk citronsaft eller äppelcidervinäger

1 1/4 dl kokt vatten

Ev 1 tsk mandelolja (balsameffekt)


Mixa i en matberedare eller blanda med en gaffel till jämn smet.

Applicera sedan i vått hår och massera noga in det i hårbotten, fördela jämnt i håret.

Skölj noga med svalt vatten tills allt är borta.

Avsluta med hårvatten om du vill.

 

Jag hade inte i mandelolja utan istället avslutade jag hela tvätten med pyttelite balsam för att få lent och smidigt hår.

Jag använde även hårvatten sista gången jag sköljde ur det efter schampoo och balsam.

 

Hårvatten med rosmarin

1 tsk torkad rosmarin eller 2 tsk färsk

6 dl kokande vatten

 

Lägg ner örterna i det kokande vattnet, ta sedan av kastrullen från plattan och lägg på locket.

Låt blandningen dra i 15 min – 2 timmar.

Sila bort örterna innan användning.

 

Detta vattnet ska göra så håret får mer lyster och blir mindre flyigt. Det luktar lite skumt, men det försvinner när håret torkar.

 

Jag kommer nog fortsätta med äggtvätt och rosmarinsvatten och prova på en hel del mer grejer i från böckerna.
Under det här dagarna har jag också upptäckt en lite tråkig sak. Jag började borsta tändera med tandkrämen ACTA för cirka en vecka sen och sen dess har mina tänder blivit gula. Jag vill så gärna använda den tandkrämen för den är miljömärkt och jag vet ingen annan tandkräm som är det. Så nu får jag testa att borsta med bakpulver samtidigt som tandkrämen och se om det blir bättre. Annars får jag helt enkelt gå tillbaka till min tidigare tandkräm, men jag hoppas jag slipper det. Det kommer komma uppdatering om tandkrämsproblemet längre fram också.

 

Ha en fin dag!


Kommentarer
Postat av: Sara

håret såg mycket fräschare ut med äggtvätten! :)

2011-11-20 @ 20:37:17
URL: http://freaksaraa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0