Nötternas åktur

För några veckor sen berättade jag att jag beställt lite grejer från Grön Gåva. Och nu har jag fått dem och hunnit testa allt. Så jag tänkte berätta för er hur allt funkat.


Det första jag invigde var min Bambu-tandborste. I början tyckte jag den var lite för mjuk, men jag vande mig tillslut och nu är jag nöjd med den. Det jag kan klaga på är att priset är lite högre än andra tandborstar, men jag tycker inte att det är så konstigt. Eftersom den är robustare och snyggare än andra tandborstar. Den kostar 49:- och man ska byta den lika ofta som andra tandborstar alltså var tredje månad ungefär eller när den är sliten. En sak som jag tycker är bra med den är att man kan koka den om man tycker att den känns äcklig, det kan man ju inte med andra eftersom dem är i plats. Jag tycker absolut ni borde testa den.


För några dagar sen testade jag också Aloe vera-tandkrämen som bara innehåller bra ämnen så som krita, vatten, vegetabiliskt glycerin, aloe vera, vegetabiliska polysakarider, eterisk mandarinolja och myrra. Hälften av ingredienserna var dessutom ekologiska. Tyvärr är det en av de äckligaste tandkrämer jag testat. Jag missade att den innehöll mandarinolja så jag blev väldigt överraskad av smaken och den var absolut inte god. Jag har läst att miljövänliga tandkrämer inte skummar eftersom det krävs onaturliga medel för att det ska göra det. Så jag var beredd på det, men den här tandkrämen var vattnig och efter en stunds borstande blev man helt torr i munnen. Antagligen på grund av kritan. Så den här rekommenderar jag inte alls, och jag återgår till min ACTA-tandkräm. Den smakar gott och är miljömärkt. Kanske att jag testar en liknande tandkräm, men med annan smak. Vi får se!


Sen testade jag även tvättnötterna. Tvättnötter är Indiska tvättnötter (sapindus mukorossi). Dom är helt utan kemikalier och används som ett miljövänligt tvättmedel. Dom är milda och skonsamma och speciellt bra för allergiker och människor med känslig hud. Det som gör tvätten ren är ett ämne som heter saponin som nötterna innehåller. Det är ett gammalt beprövat rengöringsmedel. Man behöver inget sköljmedel för nötterna sköter det också. Jag köpte 1 kg nötter för ca 170:- och de kommer räcka länge. Eftersom man bara använder 5-8 nötter per tvätt och man kan ha samma nötter till minst 3 tvättar.


När man ska tvätta lägger man 5-8 nötter i den medföljande påsen eller i en hopknuten strumpa och tvättar som vanligt. Så detta gjorde jag. Jag hade massor med tvätt så jag fick testa allt ifrån 30graders tvätt till 60. Jag vågade inte återanvända nötterna mer än 3 gånger, men nästa gång ska jag göra det. För man ska kunna se på nötterna när de är "slut." Jag tycker det verkar som tvätten är ren och jag känner mig nöjd med resultatet. Det enda som var dåligt var att tvätten luktade lite skumt när den var blöt, men det försvann som tur var när den torkat. Och sen så försvann inte de värsta fläckarna, t ex matfläckar på kökshanddukar. Men till det har jag köpt en Galltvål som jag ska gnugga med innan jag lägger in dom i tvättmaskinen. Så tvättnötter är absolut något jag tänker fortsätta med!

 

Det var allt för den här gången, återkommer om någon dag igen. KRAM


Kommentarer
Postat av: Sara

Kul att du också är nöjd med nötterna! :)

2012-02-12 @ 21:14:22
URL: http://freaksaraa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0