Summering, Ekokalendern 2011

Nu har jag tänk att jag ska summera min lilla ekokalender och uppdatera er om vad som var med och hur några av min projekt har gått.

  • I lucka ett gjorde jag min egna deo som jag tyvärr blev allergisk mot. Inlägget om allergin hittar ni här.

  • I lucka två köpte jag en julklapp till behövande på Unicef. Man kan fortfarande köpa gåvor där och det tycker jag absolut ni ska göra om ni inte gjort det.

  • I lucka tre skänkte jag gosedjur till ett kvinnohem, men de tackade nej. De blev otroligt tacksamma, men tyckte att det var för mycket gosedjur. Så jag skänkte dem till Erikshjälpen istället.

  • I lucka fyra bakade jag ekologiska lussekatter med kesella. Blev mycket saftigare med kesella i. Kalas!

  • I lucka fem tipsade jag om att ni ska köpa lokalproducerat. Jag hoppas ni försöker med det.

  • I lucka sex klimatkompenserade jag för mina flygresor. Det känns inge bra att flyga, men det kändes lite bättre när man klimatkompenserar.
  • I lucka sju tipsade jag om att sticka egna halsdukar eller köpa på second hand. Tyvärr så har jag inte hunnit klart med min eftersom det varit så mycket annat, men ärvde en fin vit av min syster. Jag älskar långa halsdukar.

  • I lucka åtta tipsade jag om att man kan använda menskopp istället för tamponger eller bindor. Det kommer snart ett uppföljningsinlägg om det. Bara vänta!

  • I lucka nio tipsade jag om ekologiska resturanger runt om i Blekinge. Ni kanske vill ha fler tips på resturanger i fler län?
  • I lucka tio tipsade jag om miljövänliga rakhyvlar. I år köpte jag inget sådant i julklapp till någon, men det kommer nog upp ett inlägg om miljöbra manliga skönhetsprodukter någon dag.

  • I lucka elva gjorde jag ekologiska köttbullar. Det blev kalasgoda och tog helt slut på juldagsnatten när jag kom hem efter en kvälls festande. Hihi!

  • I lucka tolv tipsade jag om att leta efter julkort på second hand eller köpa från någon hjälporganisation. Jag skickade några uppskattade julkort och detta året var det second hand-fynd.
  • I lucka tretton dök mina mini julkuleörhängen upp. Jag har fått sju par sålda till: Rebecca, Mamma, Josse och så Tim och Moa som köpte två par var. Ska se om jag kan få tag på bilder hur örhängena ser ut på sina användare. Så nu har jag samlat in 245:- till Världsnaturfonden WWF. Roligt!

  • I lucka fjorton tipsade jag om ekologiska alkoholdrycker som man kunde dricka under julfesterna, och nu också såklart. Jag testade några drycker och inlägget om det hittar ni här.

  • I lucka femton tipsade jag er om Musikhjälpen. Jag tittade/lyssnade på det oavbrutet under den veckan det var och när det var slut skrev jag detta inlägget.
  • I lucka sexton tipsade jag om Naturskyddsföreningens julkalender. Jag ska vara helt ärlig och erkänna att jag tröttnade efter några dagar eftersom den inledes på samma vis varje dag. Men jag ska kolla om den finns kvar och se om jag kan lära mig något intressant nu i efterhand. 

  • I lucka sjutton tipsade jag om vad man ge i julklapp om man vill vara ekologisk. Några eko-julklappar som jag gav bort var ekologisk öl till pappa, ekologisk mascara till mamma och båda mina systrar fick saker av mig som bara legat och skräpat hemma hos mig: galgar, spegeltavlor och hudlotion. 

  • I lucka arton tipsade jag om hur ni kan slå in era julklappar på bra sätt. Jag använde mig av en hel del spännande saker. Ett paket behövde man en sprätt till för att öppna och visa var välanpassade till personen som skulle få paketen. Eventuellet så kommer det upp bilder på paketen någon dag.
  • I lucka nitton tipsade jag om att man ska äta mat efter säsong och det är något jag försöker göra mer och mer. Jag har även hittat en kalasbra almanacka som man får av Hemköp där det listar säsongens mat på varje månad och ett recept som passar till säsongen. Hemköp har också en blogg som de kallar för Säsongsbloggen. Kika in vettja!

  • I lucka tjugo skrev jag om återvinning och tipsade er att ha koll redan innan julafton för att lättare kunna sortera allt skräp som blir på julafton. Vi hade mest brännbart och jag upptäckte hur rörigt det kunde vara att sortera, men det gick bra. 

  • I lucka tjugoett tipsade jag om vad man ska tänka på när man lagar mat till julbordet. Vi testade några nya saker som t ex Röd Coleslaw och hemmagjord senapssill. Jag lovade att ni skulle få recepten så ni ska såklart få dem, men även dem kommer upp en annan dag.
  • I lucka tjugotvå tipsade jag om hur man kan piffa till juldukningen på ett miljövänligt vis. Jag dukade med saker från naturen och loppis. Fick ingen bra bild av dukningen, men ska se om jag ändå kan lägga upp en för er skull. Farmor&farfar uppskattade dukningen mycket så när vi kom till deras middag dagen efter hade de härmat min dukningen litegrann. Hihi!

  • I lucka tjugotre köpte jag några träd som Vi-skogen planterade i östra Afrika för att förbättra levnadsförhållandena där. Så köp träd om ni inte gjort det. Ni får ett fint minneskort och träden kostar bara 20:- styck.

  • I lucka tjugofyra önskade jag er såklart en God Jul och smygvisade lite av klapparna.


Hoppas ni har uppskattat ekokalendern och om ni har tur så dyker den upp nästa år igen. Så Gott Nytt År och God Fortsättning på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0